Postępowanie nostryfikacyjne prowadzi podmiot posiadający kategorię naukową A+ albo A w dyscyplinie, której dotyczy wniosek.
Podstawa prawna: art. 328 ust. 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2024 poz. 1571 ze zm.).
Informacje nt. przyznanych kategorii naukowych znajdują się w zakładce "Uprawienia do nadawania stopni naukowych" oraz w systemie RAD-on.
Wymagane dokumenty
Do wniosku o wszczęcie postępowania nostryfikacyjnego należy dołączyć:
W przypadku ubiegania się o uznanie stopnia doktora:
- Dyplom potwierdzający nadanie tego stopnia,
- Dokumenty stanowiące podstawę nadania stopnia,
- Dyplom ukończenia studiów uprawniający do ubiegania się o nadanie tego stopnia.
W przypadku ubiegania się o uznanie stopnia doktora habilitowanego:
- Dyplom potwierdzający nadanie tego stopnia,
- Dokumenty potwierdzające osiągnięcia naukowe będące podstawą nadania tego stopnia,
- Dyplom potwierdzający nadanie stopnia naukowego uprawniającego do wszczęcia postępowania habilitacyjnego.
Dodatkowe dokumenty:
- Oświadczenie Wnioskodawcy:
- Czy stopień był już przedmiotem nostryfikacji w Polsce,
- Miejsce i data urodzenia.
- Wszystkie dokumenty muszą być złożone wraz ze zwykłym tłumaczeniem na język polski.
Koszty postępowania
- Opłata wynosi 50% minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego profesora w uczelni publicznej (na dzień 10.07.2025 r. opłata wynosi 4 685,00 zł)
- Opłatę należy wnieść w ciągu 14 dni od złożenia wniosku na rachunek bankowy:
- Bank Millennium SA: 88 1160 2202 0000 0000 6021 8954
- Tytuł przelewu: Nostryfikacja (Imię i Nazwisko Wnioskodawcy)
- Dla wpłat zagranicznych dodatkowo Swift Code: BIGBPLPW
- Brak uiszczenia opłaty w terminie skutkuje zwrotem wniosku.
Możliwość zwolnienia z opłaty
- W uzasadnionych przypadkach (trudna sytuacja materialna/życiowa) Wnioskodawca może zostać zwolniony z opłaty.
- Wniosek o zwolnienie z opłaty należy złożyć przed upływem terminu płatności do Przewodniczącego właściwej rady dyscypliny naukowej, dołączając dokumenty potwierdzające sytuację finansową.
- W przypadku odmowy zwolnienia z opłaty można złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.
Procedura rozpatrzenia wniosku
- Wniosek składany jest do Rektora UZ, który przekazuje go do właściwej rady dyscypliny naukowej.
- Ocena formalna wniosku – przeprowadzana przez komisję ds. nostryfikacji.
- W przypadku braków formalnych Wnioskodawca ma 14 dni na ich uzupełnienie, w przeciwnym razie wniosek pozostaje bez rozpoznania.
- Jeśli wniosek spełnia wymagania formalne, powoływany jest recenzent, który dokonuje oceny merytorycznej.
- Na podstawie recenzji właściwa rada dyscypliny naukowej podejmuje uchwałę o uznaniu lub odmowie uznania stopnia za równoważny polskiemu stopniowi naukowemu.
- Rektor wydaje decyzję w terminie do 90 dni od złożenia kompletnego wniosku.
- W przypadku pozytywnej decyzji wydawane jest zaświadczenie o uznaniu stopnia naukowego.